Het Toon Hermans Huis Parkstad is een plek waar mensen met kanker, hun naasten en nabestaanden terecht kunnen om hun verhaal te vertellen, vragen te stellen, te luisteren naar anderen, te huilen of te lachen. Een plek waar ze met lotgenoten samen zijn.

door Jos Widdershoven

‘Wij bieden vooral een luisterend oor voor de mensen die bij ons te gast zijn. Kanker zet je leven en dat van je naasten volledig op de kop’, zegt voorzitter Eke Zijlstra van het Toon Hermans Huis Parkstad. Als voormalig ziekenhuisdirecteur van Atruim MC (nu Zuyderland) kent hij de impact van kanker maar al te goed.

Vrijwilligers
‘Als ik kijk naar ons huis in Parkstad, dan werken we met 30 tot 40 vrijwilligers. Het grootste deel werkt als gastheer of -vrouw. Zwaar werk waarvoor je sterk in je schoenen moet staan. We laten niet zomaar iedereen toe als vrijwilliger’, legt Zijlstra uit. Twee dingen die zwaar wegen in de selectie zijn de competenties en de beschikbaarheid van vrijwilligers. ‘Het is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. We – en onze gasten – moeten wel zeker weten dat we kunnen bouwen op onze mensen.’ Om ze goed hun werk te laten doen, volgen nieuwe vrijwilligers eerst een gedegen opleiding. Dat is belangrijk om het werk aan te kunnen. Tegelijkertijd vormt dit een aanzienlijke kostenpost.

Sponsoring en giften
‘Om die opleidingen en onze vaste lasten te betalen kunnen we elke euro goed gebruiken. We krijgen geen subsidie. Daar doen we ook niet zielig over. Als je gesubsidieerd wordt, ontstaat het risico dat je scherpte verliest in de uitvoering. En wij stellen juist constant de vraag: “Zijn we nog relevant?” Laten we eerlijk zijn, wij zouden als Toon Hermans Huis liever niet bestaan. Dat betekent namelijk dat de kankerpatiënten en hun familie op een andere manier worden geholpen of dat de ziekte helemaal is uitgebannen. Maar dat lijkt voorlopig nog niet aan de orde’

Business culinair
Zijlstra moet goed zijn best doen om in allerlei hoeken sponsorbedragen te vinden. Hoewel het Toon Hermans Huis inmiddels kan bogen op een mooie basis van sponsoren, blijft elke euro meer dan welkom. ‘De vreugde was dan ook groot toen ik hoorde dat Business Culinair  het Toon Hermans Huis had uitgekozen als goede doel voor hun vierde editie. Dat is gewoonweg geweldig!’ Gevraagd naar wat de stichting met de opbrengst zou doen is Zijlstra duidelijk. ‘Op de eerste plaats kijken we altijd naar de continuïteit. Kunnen we onze vaste lasten dragen? Maar een groot deel van deze opbrengst kunnen we gebruiken om een aantal projecten extra aandacht te geven. Bijvoorbeeld een nieuw programma van ons voor jongeren waarvan een ouder kanker heeft. Hoe regel je dat op school, hoe moet school daarop reageren? Verder willen we in de omliggende plaatsen zoals Brunssum, Kerkrade en Landgraaf in wijkcentra activiteiten gaan aanbieden. En een programma om allochtonen beter bekend te maken met de ziekte. Er rust in sommige culturen nog steeds een taboe op dit onderwerp. Daar willen we wat aan doen en daar kan de opbrengst van Business Culinair goed bij helpen.’

Business Culinair
2 november 18:30 uur – Rodahal Kerkrade
Kaarten voor deze avond zijn te bestellen via www.businessculinair.com